:: SEUNTAI TAWAKKAL ::




salam..kehadapan ikhwah dan akhawat yg ana 'care' sekalian :i


mgkin skarang ni umat Islam tgh bergelojak dgn kemarahan terhadap al-yahud LA'NATULLAH!!..sememangnye mereka adalah BANGSA SYAITHANI..


tp dalam arus gelojak kemarahan ummah ini..ana ingin mengingatkn diri sendiri terutamanya dan ikhwah akhawat sekalian..hmm..mgkin sekarang ni kt tengah sibuk dgn perancangan2 dan strategik da'wah masing2..mcm2 adaaa..ade yg nk target dgn DA'WAH FARDHIYAH lah, dengan WADAH lah..dengan dua2 lah..mcm2..almaklumlah kt baru jer start sem baru..so, mcm2 target yang dibuat demi menjamin penerusan da'wah di locality masing2..


ALHAMDULILLAH!!..semoga semangat yang terus membara ini akan membuahkan hasil yang pada akhirnya insyaALLAH menuju kearah takwinul ummah yang manthop..pada saat itu, tidak ada siapa pun berani memijak-mijak kita!!..bahkan si kuffar x akn berani menjeling walaupn sekali kearah kita!!..sungguh!!..itu adalah janji-NYA!!


ALHAMDULILLAH sekali lagi..cumenye ade lg 1 perkara yang ingin diingatkan..mgkin ni x lebih dari sekadar perkongsian..ana dapat ni dari naqib2 ana dekat kelantan..kite slalu mengingatkan mad'u2 kt tentang ujian2 yang ALLAH akn berikan kepada hambanya demi menjamin kekukuhan iman seseorang..dan kita selalu jugak bagtahu mad'u kita yang ujian tu datang dalam mcm2 bentuk..baanyaaaak sangat..hinggakan dari arah yang kita sememangnya x sangka-sangka..


PERANCANGAN..mcm yang dah ana tulis dkt atas ni..kt sibuk dengan perancangan..ana x kata salah..cumenyer mcm mane agaknyer klu ujian ALLAH kepada kita (si penggerak) ni pulak datngnya dari arah itu???..adakah keyakinan kita terhadap perancangan2 kita yang manthop tu sedikit terlebih dari keyakinan kita terhadap MARDHOTILLAH???..sekali lagi ana nk statekan..bingkisan ini hanyalah perkongsian..bukan nk menghentam sape2..x lain x bukan hanyalah ingin ingatkan hati2 kita ni supaya selalu 'berkerja' kerana ALLAH..bukan keutamaannya terhadap mencapai target2 tertentu..bukan merancang itu salah..bahkan ia teramatlah penting dan WAJIB plak tu utk kt utk merancang..tp persoalannya sejauh mane keyakinan kita terhadap perancangan kita dan keyakinan kita terhadap ALLAH..takut2 keyakinan terhadap strategi dan perancangan melebihi keyakinan kita terhadap ALLAH..sekali lagi sekadar peringatan kepada diri yang sering terlupa..JAZAKUMULLAH kerana sudi menatap :)
p/s:sila rujuk KONSEP TAWAKKAL DALAM ISLAM karangan Yusuf Qardhawi


''DAN MEREKA MERANCANG, DAN ALLAH JUGE MERANCANG, DAN KETAHUILAH ALLAH ADALAH SEBAIK2 PERANCANG''

7 Comments:

  1. Mashizaki Keikan said...
    ya akhi... takdaklah sampai macm tu ya akhi... walaupun ia sebagai peringatan, tetapi kita harus meneliti dan sentiasa ingat tujuan kita buat strategic planning. Tujuannya adalah sebagai pemudah cara untuk kita mengukur sejauh mana perjalanan dakwah kita ini wahai akhi yang aku kasihi.

    Sesungguhnya, kayu ukur kita bukanlah orang lain atau satu kelompok lain. Kita tidak mahu membandingkan dengan orang lain, tetapi kita mempunyai kayu ukur yang tersendiri yang perlu kita sentiasa muhasabah akannya.

    Ingatlah bahawa ini hanyalah putih telur kepada kuningnya.... Dan yang kuning itulah yang lebih penting. Walaubagaimanapun, putih telur itu memastikan atau lebih menjamin zat-zat dapat masuk ke kuning telur dengan lebih baik.

    Kita hanya inginkan matlamat tersebut, dan matlamat tersebut adalah mardhatiLlah...

    Ingatlah akhi...
    خير الشوال الفاتح - ARCHISLAM - said...
    akhii..yer..sila rujuk balik tulisan ana..ana x kate pn yg ana menafikan..bahkan ana statekan lagi bhwa strategic planning tu 1 benda yg teramat mustahak..terpulang kpd nta jer bagaimane nta nk intrprte ape yg ana maksudkan..skali lagi..sekadar peringatan untuk diri utk ana praktikkan lg konsep tawakkal..ya akhi..ana x nk gaduh..tq
    Mashizaki Keikan said...
    haha... akhi... saja ja...

    apa-apapun, ana boleh simpulkan dengan satu ayat Allah:
    "Dan beramallah kamu, nescaya Allah akan melihat amalan kamu beserta RAsulnya dan orang-orang mu'min...."
    خير الشوال الفاتح - ARCHISLAM - said...
    haha..akhi akhi..stuju stuju stuju
    خير الشوال الفاتح - ARCHISLAM - said...
    papepun..
    sharing is caring..hahaha
    musafir said...
    huh!!?

    calling is sharing...

    Napi!! Nak kredit!!
    ibnu yazid said...
    salam..

    aritu abg taufiq dtg tidoq kt blk ana, pastu dia bwk sekali buah tgn kt ana..katanya dari naqib ana..apa tu??! konsep tawakal..huhu..

    "hadis"nya lebih kurg:

    'an (dr) abg taufiq 'an naqib ana qala, "konsep tawakal itu adalah, kamu menyerahkan segala-galanya (amal etc) kamu kpd Allah ta'ala dgn mengharapkan keredhaanNya tanpa kamu merasa dlm hati kamu sedikitpun bahwa amal2 etc kamu akan memberikan hasil terhadap apa yg kamu usahakn."

    (HR padzli)
    takhrij hadis: daif jiddan (sbb ana...)

    cthnya:

    bila kita plan sesuatu dgn gile2 (ayat ana ni) baik/perfect dgn segala objektif yg nk dicapai then kita bertawakal kpd Allah dgn mengharap redha Allah atas apa yg kita usahakan dan jgn sesekali kita merasakan dgn apa yg kita plan tu akan dpt mencapai objektif. tawakal adalah menyerahkan hasilnya juga kpd Allah - totally-no compromise-

    wallahua'lam.

    p/s/2
    tlg ajari daku atas kesilapanku

Post a Comment



Blog Widget by LinkWithin
Template by - Abdul Munir - 2008